Opuszczona lokomotywownia w Raciborzu ma ciekawą i wartą poznania historię. Funkcjonowała w czasach PRL jako lokomotywownia, a same miejsce zostało wybudowane w 1894 roku, następnie eksploatowane jako lokomotywownia od 1977 roku – za czasów PRL. Dodajmy tu również, że ostatni czynny parowóz TY49-92 pożegnano w Raciborzu 6 maja 1987 roku. Lokomotywownia w Raciborzu, w szczytowym 1979 roku, posiadała ponad 70 lokomotyw, w tym kilkanaście parowozów. Zatrudniała około 240 pracowników, z czego165 maszynistów i pomocników maszynisty oraz około 60 rzemieślników i 15 pracowników umysłowych.
Ciekawostki o miejscu
Jak wszyscy wiedzą w lokomotywowni jest wiele lokomotyw. Są to aktualnie lokomotywy spalinowe lub Elektryczne Zespoły Trakcyjne (EZT). Pierwszą lokomotywą eksploatowaną w opuszczonej lokomotywowni w Raciborzu była lokomotywa spalinowa SM42 znana miłośnikom kolei jako „Stonka”. Lokomotywa typowo przeznaczona do przeprowadzania manewrów jednak z czasem była wykorzystywana do przewozu osobowego. SM42 do teraz jest używana do manewrów na torach jednak jest bardziej zmodernizowaną wersją. Poniżej załączone zdjęcie środka kabiny

Zostały tylko wspomnienia
Niestety lokomotywownie w 2013 zaczęli wyburzać, wszelkie urządzenia do naprawiani lokomotyw zostały rozkradzione lub wywiezione na złom. Po budynkach też prawie nic nie zostało. Jedyne pozostałości to hala na lokomotywy, wieża wodna, drobny budynek obok hali oraz oczywiście tory i kanały naprawcze.

Spojrzenie na miejsce z innej perspektywy
Pomysł na materiał filmowy wziął się z tego, że nie widziałem jeszcze żadnego podobnego stylem filmu na platformie YouTube o tym miejscu, dlatego postanowiłem, że przyłożę się do produkcji i nagram ciekawie zmontowany materiał. Na powyższym filmie możesz sprawdzić efekt moich działań.
Opracował: Jacob Urbex